• خانه
  • نحوه اثر گزاری رنگ ها در طراحی و برند ها بادیز طراحی سایت

نحوه اثر گزاری رنگ ها در طراحی و برند ها بادیز طراحی سایت

رنگ بر همه چیز تاثیر می‌گذارد

. از نحوه‌ی احساس یک کاربر هنگام تعامل با طرح گرفته تا نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها از آن طرح. رنگ‌ها سبب می‌شوند تا کاربران بتوانند طرح را به طور کامل درک کنند به چششان برخورد. به سادگی می‌توان گفت که نقش رنگ‌ها در طرح، چیزی بیشتر از یک ابزار تزئینی است. رنگ، نقشی اصلی در تجربه کاربری ایفا می‌کند.

80 درصد برنامه نویسی به ظاهر ان بر میگردد

 با یک مثال رایج و معمول شروع کنیم و به شما نشان دهیم: فرض کنید که شما به تازگی طراحی یک وب سایت را برای شخصی به پایان رسانده‌اید. رنگ‌ها، شکل و کارکردی مشابه با یک موجودیت دارند. همه‌ی افراد در تیم طراحی، این طرح را پسندیده‌اند و بر اساس تجریه اما مشتری از آن متنفر است و شما نمیدانید چرا مشتری از طرح شما متنفر است .

ممکن است در این شرایط، رنگ ها مقصر باشد. هر رنگی ی موضوعی را بیان میکند رنگ‌های مختلف می‌توانند چنان میتوانند احساسات نیرومندی را بیافریند که افراد نسبت به آن‌ها واکنش‌های زیاد و جدی  از خود نشان دهند. بخشی از این موضوع در مورد ترجیحاتی است که فرد می‌دهد، بخشی از آن روانی و گاهاً با بخش‌هایی از هنجارهای اجتماعی همراه است. 

در اینجا مطالبی را که باید بدانید، توضیح داده ایم:

انتظارات و نیازمندی های کاربر

تجربه کاربری، با نوع کاربری که وب سایت یا برنامه برای آن طراحی شده شروع می‌شود. آمار دموگرافیک اساسی مانند جنسیت یا منطقه‌ای که کاربر در آن زندگی می‌کند، می‌تواند بر درک آن‌ها از طراحی شما بر اساس رنگ تاثیر بگذارد. یکی از جالب ترین تاثیرات رنگ بر روی تجربه کاربری، مربوط به جنسیت است.زن ها و مردان احساس متفاوتی نسبت به رنگ ها دارند . گاهی هم بر عکس

شرکت نرم افزاری بادیز

مرد ها بیشتر به رنگ های تیره تمایل دارند . تمایل دارن وب سایت با سایت هایی ک رنگ تیره دارن انها را بیشتر جذب میکند

زنان، بیشتر تمایل به تعامل با وب سایت‌ هایی هستند ک رنگ یا ظاهر روشن داشته باشند پس دید تفاوت رو؟ زمین تا اسمون فرق داره

شرکت نرم افزاری بادیز

برخی از مردان، نسبت به سایت‌هایی که از رنگ‌های کاملاً زنانه مانند صورتی، بنفش و زرد استفاده می‌کنند، واکنش تندی نشان میدهند بیشتر خانم‌ها تمایل به رد کردن وب سایت‌هایی با پس زمینه مشکی و تاریک را دارند پالت ها نقطه مشترک این افراد میباشد.

ارتباطات و معانی رنگ‌ها

اگرچه این موضوع یک علم دقیق نیست اما رنگ‌ها دارای روابط عاطفی کاملاً مشخصی هستند. توجه داشته باشید که بعضی از رنگ‌ها می‌توانند در رده‌های افراطی یا در رده های سنی قرار بگیرد قرار بگیرند. این ارتباطات تمایل دارند که برای ایجاد یک احساس کلی، با دیگر عناصر طراحی همکاری داشته باشند. وقتی کاربر رنگ یا ترکیبی از رنگ ها رو میبیند ی احساس در ذهن او ایجاد میشود

قرمز: قدرت، خطر، عشق، اشتیاق و عطش

زرد: انرژی، خوشبختی، روشنایی و گرما

نارنجی: خلاقیت، عزم، تحریک و تشویق

سبز: طبیعت، رشد و هماهنگی و طراوت

آبی: اعتماد به نفس، اعتماد، آسایش و آرامش

بنفش: جادو، برتری، جاه طلبی و استقلال

ایجاد یک شناخت از برند

شرکت نرم افزاری بادیز

شما انتظار دارید که عناصر طراحی در کوکاکولا قرمز باشند. رنگ آنقدر با نام برندی  در هم ترکیب شده است که گاهی مردم از رنگی به نام "قرمز کوکاکولایی" استفاده می‌کنند همان سیاهی نوشابه. اگر  رنگ را تغییر دهید، برند ناخوشایندی ایجاد میشود شما نمی‌توانید فورا آن برند را تشخیص دهید. کاربر طبق انتظارات و دانسته‌های گذشته، از خود رفتاری معمول نشان نمی‌دهد. حتی ممکن است نوشیدنی، طعمی متفاوت دهد. تمام این احساسات ناشی از تغییر رنگ است. ممکن است با دیدن مارک سبز کوکاکولا با خودتان گفته باشید:این دیه چیست ایا نوشابه سیز رنگه؟؟

شرکت نرم افزاری بادیز

اگر این تغییر رنگ ادامه پیدا می‌کرد، می‌توانست بر روی تجربه کاربریِ یک فرد تاثیر فوق العاده ای بگذارد. رنگ عنصر مهمی در برندسازی  دارند زیرا باعث ایجاد ارتباطی متمایز بین کاربر و یک طرح  و برنامه نویسی شما می‌شود. رنگ به کاربران می‌گوید که مارک چیست. یا یک برند با نام تجاری چیست؟ رنگ به کاربران در مورد چیزی که قرار است با آن ارتباط نزدیکی برقرار کنند اطلاع می‌دهد.

 اگر آن رنگ را تغییر دهید یا از یک مارک تجاری متفاوت‌تر استفاده کنید، در تجربه کاربری با مشکل مواجه می‌شوید چون بازدیدکنندگان ناگهان گیج می‌شوند و مطمئن نخواهند بود که آیا این همان مارک و برندی است که می‌شناختند یا خیر.

الگوهای کاربری به رنگ متصل می‌شود

آیا متوجه شده‌اید که چند وب سایت از دکمه‌های قرمز یا نارنجی استفاده می‌کنند؟ تنها یک دلیل برای آن وجود دارد. دکمه‌های رنگیِ روشنی که در تضاد با پس زمینه‌ی وب سایت است. رنگ‌های قرمز و نارنجی اغلب در پس زمینه‌های روشن یا تیره استفاده می‌شوند. این رنگ‌ها با پس زمینه مناسب سبب می‌شوند کاربر بخواهد بر روی دکمه کلیک کرده و بیشتر در مورد محصول یا هر چیز دیگری بداند. 

بخش اصلی تجربه کاربر، فراهم کردن فرصت‌های آسان برای کاربران است تا بتوانند لذت ببرند و با عناصر سایت راحت‌تر تعامل برقرار کنند. 

شرکت نرم افزاری بادیز​​

"Net Bluez" برای مهمترین عنصر موجود در فهرست جهت یابی خود از دکمه‌ای با رنگ نارنجی روشن استفاده می‌کند. می‌توانید ببینید که آن دکمه چگونه از صفحه نمایش با شما صحبت می‌کند و می‌خواهد تا بر روی آن کلیک کنید؟

افزایش نرخ تبدیل

خودتان را در فرآیند طراحی، با تست رنگ A/B به چالش بکشید. احتمالاً خواهید فهمید که یک رنگ، نرخ تبدیل کاملاً بالاتری نسبت به رنگ‌های دیگر دارد. نرخ تبدیل، هنگامی که رنگ دکمه‌ها یا لینک‌ها در تضاد کامل با بقیه اجزای طراحی باشد افزایش می‌یابد. بنابراین، در حالی که شما می‌خواهید از یک پالت مارک استفاده کنید، پیدا کردن رنگی متضاد، نقشی کلیدی در تجربه کاربری خواهد داشت.

برای یک دقیقه به وب سایت نگاه کنید. کدام دکمه‌ی رنگی بیشتر نظر شما را به خودش جلب کرده است؟(رنگ اصلی در این دکمه آبی است.)

شرکت نرم افزاری بادیز

فراهم کردن امکان دسترسی برای تمام کاربران

سرانجام، رنگ به شکلی بر روی تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد که چندان عاطفی یا روانشناسانه نیست. این تاثیر، بیشتر جنبه عملی دارد. رنگ بر تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد چون می‌تواند یک طراحی را در دسترس قرار داده و برعکس. 

برای اینکه تمام کاربرها بتوانند طراحی را درک کرده و ارتباط نزدیک تر به ان دست یابیی کندد و درگیر محتوای آن شوند، باید بتوانند آن را به آسانی مشاهده و مطالعه کنند. با استفاده از پالت‌های رنگی و نسبت‌های درست کنتراست، مطابق با دستورالعمل‌های دسترسی به محتوا در وب (WCAG)، می‌توان مطمئن بود که هر کاربر می‌تواند انتخاب‌های رنگی شما را درک کند.

برای کمک به شبیه سازی آنچه ممکن است سایر کاربران هنگام مشاهده وب سایت آن را ببینند، از یک فیلتر کور رنگی مانند موارد زیر استفاده کنید. چگونه این فیلترها می‌توانند بر روی قابلیت استفاده تاثیر بگذارند؟

  شرکت نرم افزاری بادیز

درباره ما

فرشاد زادمهر - بنیان گذار

شرکت توسعه وب بادیز یکی از تخصصی ترین شرکت های طراحی سایت در ایران است که خدمات طراحی وب سایت، بهینه سازی سایت و ساخت انواع سیستم مدیریت محتوا را همگام با تکنولوژی روز دنیا ارائه می نماید. شرکت توسعه وب بادیز از سال 1398 خود را آغاز نموده است. تمرکز اصلی فعالیت شرکت بر سه محور طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت و ساخت انواع سیستم مدیریت محتوا است که در یک مجموعه برنامه ریزی و سازماندهی شده است تا بتواند جوابگوی بخش بسیار بزرگی از تقاضای بازار تخصصی طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت و سیستم مدیریت محتوا باشد

دسته ها

ما را دنبال کنید